Omvänt ätande

I 4 år har jag kört fasta där jag inte äter för än tidigast 12. Det har varit en mycket bekväm tid där jag bara stiger upp på morgonen, gör mig kaffe å ställer mig och sminkar mig. Sedan ett par månader har jag dock slutat leva så. Bakgrunden till detta är min PCOS, jag har insett att jag behöver äta enligt min kvinnosjukdom. Eftersom mina blodsockervärden är så fina beror inte min PCOS på det, som de gör för ungefär 80% av dem som har PCOS. Dock är roten inte bara insulin, utan även kortisol som är kroppens stresshormon och jag har gjort en slutsats att det nog är det hormonet som jag har problem med med mitt stressiga liv, duh...
 
Fasta ökar produktionen av kortisol vilket är kanon för män. Det ökar testosteroner och de fungerar kanon på fasta. Men för oss kvinnor har man sett att det fungerar annorlunda. På en studie på råttor har man sett att de blir mer hyperaktiva och tillslut så stängs ägglossningen ner - låter inte alls bra för oss med PCOS som har oregelbunden eller ingen alls. Innan jag går vidare så handlar inte ägglossning och mens om att skaffa barn, det handlar om att kvinnokroppen hamnar ur sin naturliga cykel och det skapar oreda i måendet. När jag slutar menstruera och ha ägglossning så går jag lätt upp i vikt, blir deppigare, får mer sug och mår överlag sämre. 
 
Jag har därför vänt på dygnsätandet. Jag äter en stadig frukost, en nästan lika stadig lunch och en ganska liten middag. Då jobbar min mat för sänkta kortisol-nivåer. Och jag mår så himla mycket bättre. Det tillsammans med Carnivore har gjort att jag numera är mer regelbunden än vad jag har varit på år. Dessutom har jag inga cravings och mår mycket mer stabilt i humöret.
 
När jag hamnar i sociala sammanhang så är det klart jag äter en stor middag men när jag bestämmer själv så håller jag den mindre. När jag äter mycket mat till frukost och lunch brukar jag generellt inte vara särskillt hungrig vid middagstid. Jag brukar dessutom äta ganska tidig middag, redan runt fyra-fem. Och frukost på bussen in vid 8-tiden, så min kropp fastar fast utan viljestyrka.
 
Överlag pekar forskningen på att fasta verkar vara kanon för män och kvinnor i klimakteriet, men mindre bra för oss andra kvinnor. Det leder till ökade stressnivåer och ökar testosteronet och produktionen av androgener, vilket kan ställa till i vår hormonella balans. För det vill jag poängetera att detta är generellt, vad du mår bra av vet bara du.
 
Det har varit en tuff utmaning att börja äta på morgonen när man inte är van. Jättejobbig ärligt talat. Det har varit flera gånger som jag har fallit tillbaka, det har krävt övning både i rutinerna och mental inställning. Så är det med alla vanor!
 
KÖSS
En liten middag
 
 
2
Anonym

Med tanke på hur fokuserad du är på att må bra är jag förvånad att du väljer ett stressigt liv som inte är bra för din hälsa.
Du som jobbar aktivt med så många bra verktyg har ju verkligen möjligheten att styra om livet ska vara stressigt eller inte, särskilt med din erfarenhet av utbrändhet.
Blir lite ledsen att läsa det, bättre att stressa ner och ta hand om dig.
Man måste inte göra allting på en gång, du kan välja bort vissa saker, gå ner i arbetstid för att hinna med annat som husbyggen eller egna företag och utbildning. Att bara lägga på hela tiden håller nog inte längden.

Lena i Umeå

Anonym, det verkar som att du inte läser allt som My skriver. I måndags skrev hon nämligen ett inlägg om hur hon sovrar och prioriterar för att inte ha det för stressigt. Hon har alltså verktyg att ta till.

För övrigt skulle en stressfaktor för mig personligen vara när människor som inte känner mig ger mig "goda råd" kring hur jag borde leva mitt liv.