Äta på ångest

Många kallar sig känsloätare - att man äter på känslor man har. En vanlig "känsla" vi äter på är ångest, men ångest ÄR ingen känsla - det är ett virrvarr av känslor där vi knappt vet ut och in. 
 
Att hantera ångest tycker många är svårt, nästilintill omöjligt. Det är enklare att förtrycka och förtränga känslan med mat, att slippa ta tag i den då den är svår att hantera! Vissa äter, andra tränar, några jobbar - allt för att slippa konfrontera känslan av ångest.
 
Ett bra sätt att hantera ångest på är att skriva, skriva ner allt som flödar i huvudet - det är ofta så vi lär oss att sortera tankar och känslor. Det ät inte lätt när alla tankar och känslor är som garnbollar som är ihoptrasslade, därför behövert vi få perspektiv på dem och där är just skrivande väldigt bra.
 
Är du inte tränad i att veta vad det är för känslor du känner, kan du skriva under "känslorubriker". Längst upp på sidan skriver du exempelvis Rädsla och där efter börjar du lista allt du är rädd för just nu. Då kommer du åt dina grundkänslor och rädslorna lättar.
 
Ett villkor för abstinens är just att vi har koll på vad vi känner och tänker - mycket viktigt. Annars kommer sug och en vilja att fly från känslorna.
 
KÖSS
 
 
2
Anonym

Hej! Har en fråga, vet inte om du ser det här. Har jag sett fel eller kan man kontakta dig och få matförslag mm? Jag läste någon stans och hittar inte tillbaka till det. Du är verkligen en super duktig tjej. Bra kämpat 💕

Anonym

Hej! Har en fråga, vet inte om du ser det här. Har jag sett fel eller kan man kontakta dig och få matförslag mm? Jag läste någon stans och hittar inte tillbaka till det. Du är verkligen en super duktig tjej. Bra kämpat 💕