De mest värdelösa råden

Överallt översköljs vi med råd och tips för hur vi ska gå ner i vikt. Aldrig en lugn stund innan rubrikerna lyser i ögonhöjd. Det ena värdelösa rådet översköljer det andra.
 
1. Kaloriteorin
Kaloriteorin måste vara det värsta som drabbat mänskligheten. Den gör oss sjuka och olyckliga. Det är bara kalori in och kalori ut som räknas enligt experterna, vi kan banta på hallonbåtar uttalade sig en läkare. 
 
Problemet med kaloriteorin är att kroppen svälter, trots att vi har reserver på kroppen som skulle kunna räcka i åratal. När vi äter för lite och insulinet är högt, kan inte kroppen komma åt våra fettreserver effektiv. Det innebär att kroppen får nöja sig med de kalorier vi stoppar i munnen. För att klara detta börjar kroppen först reglera ner "onödiga" funktioner så som fertilitet, sedan börjar metabolismen gå ner och vi förbrukar mindre energi. Att äta för lite är ett säkert kort för att tvingas äta mindre i framtiden på vanlig kost.
 
Om den rådande teorin idag var hormonbantning vore världen ett bättre ställe. Att hålla koll på blodsocker är den absolut enklaste metoden för att komma i form.
 
2. Motionsteorin
 
Det går inte att springa ifrån en övervikt. Att träna är fantastiskt för hälsan, men det är plågsamt att använda som viktminskningsmetod. Vi blir hungrigare och mer sugna på snabb energi när vi tränar. Det är viktigt att äta mer när vi tränar för att bygga kroppen. Plus att träning inte bränner så mycket som vi tror, vi behöver komma upp i flertalet timmar per dag av träning för att bränna stor mängd enertgi. Bättre att använda träning som humörreglage och hälsoverktyg.
 
3. Övervikt = ohälsa
 
Nej, det är inte helt sant. Läs boken Health at every size för att verkligen penetrera alla myter. Du kan vara överviktig och ohälsosam och smal och ohälsosam. Det som är mycket mer intressant är att titta på biomarkörer som blodsocker, IGF-1, inflammation, C-peptid och dylikt. Det är markörer som påvisar ohälsa i långa loppet. 
 
 
Min övertygelse är att vi behöver äta en kost som är helt individanpassad. Förr i tiden trodde jag att LCHF passade alla, men idag tror jag annorlunda. Beroende på vår biokemi så behöver vi titta på livsmedel för livsmedel. Vissa livsmedel skapar inflammation i min kropp men inte i din. Vissa livsmedel triggar histaminer i min kropp men inte din. Det är därför vi behöver göra specialversioner av kosten. Det är därför jag äter i stora drag enligt carnivore men väljer till kokos och olivolja. På en kost på bara kött mår jag inte bra, jag får blodsockerfall och blir svajig. Därför måste jag upp i fett% men klarar inte av mjölkproteiner. Därmed går mjölkfetter bort. För att komma upp i fett behövet jag tillsätta kokos, olivolja, ghee, talg och ister. Men det är min karta det - hur ser din ut?
 
KÖSS
 
 
3
Effie

Det värsta med kalori in och ut-teorin (med koppling till motionen) är att den har viss koppling till sanningen (vilket inte gör den mer användbar).
För att gå ner I vikt måste man få I sig färre kalorier än man gör av med. Det är ju själva definitionen på viktnedgång. Den sager inget om hur kalorier in påverkar kalorier ut (lchf verkar öka förbränningen något. Och svältkost sänker den) och även kalorier in (viss mat gör en hungrig snart igen). Den sager inget om hur kalorier ut påverkar kalorier in (tränar man blir man hungrigare). Kan kalorier ut påverka kalorier ut? (bara för att göra tankegången komplett...) Ja, regelbunden träning ger väl fler muskler, som ökar förbränningen, även I vila.
Och I det sammelsuriet ska man se till att kroppen får I sig den näring den behöver...

monica

Köra bilen på halv mängd bensin!?? Det värsta är det ständiga småätandet, att egentligen inte ha en aning om vad man får i sig av bröd, snaskerier och söta drycker. Att planera och lägga upp på tallrik! Och tvingas låta bli att stoppa allt man ser i munnen och sedan glömt! En människor är ständigt i rörelse, plockar runt med olika saker hela tiden, andra sitter och jäser . Magerhet är inte lika ned hälsa. "Bra att ha något att ta av"!🤔

Sonja

Kalorier räknas väl utan kalorideficit ger kroppen sig inte på sparade energireserver (fett) på kroppen.
skulle du hämnta pengar från sparkontot när det kommer in tillräckligt med pengar varje månad för att bestrida kostnader? nej, det vore ju dumt...
samma med kroppen: får den tillräckligt med energi och näring behövs inte att ta av sparkontot (fett). energideficit måste beaktas även pa keto, men det bästa med keto är att hungern försvinna automatiskt eller bli mindre och därför äta man minder och förlorar man vikt och fettvikt automatiskt och utan hunger pain.