Krispiga sötpommesfries

När vi får besök gillar jag att servera kolhydraterna i nyttig form. Vissa undrar hur jag kan servera kolhydrater överhuvudtaget men liksom jag förväntar mig LCHF när jag är bortbjuden så vill inte jag gå in och micromanaga mina gästers kost. Däremot vill jag servera nyttig mat utan konstigheter i. Ett recept jag gärna delar är mina sötpotatisfries som smakar (enligt maken) som dem som man kan köpa på donken.
 
Sötpommesfries
 
1 stor sötpotatis
2 msk MCT-olja
Paprikapulver
Chilipulver
Salt
 
Gör såhär:
 
Sätt ugnen på 120 grader. Skala potatisen och skär den i pommesform.
 
 
Lägg den jämt fördelat på en plåt och in i ugnen i 45 minuter. Var femtonde minut öppnar du luckan och vädrar.
 
Därefter tar du ut plåten och sätter ugnen på 230 grader grillfunktion. Lägg i alla pommes i en bunkte, ringla över olja och kryddor och blanda runt. Lägg återigen pommesarna på plåten jämt fördelat och in i ugnen i 15 minuter eller tills dem fått fin färg.
 
Servera!
 
 
4
monica

Undrar på skillnad i kolhydratsmängd på sötpotatis och vanlig potatis!? Odlas i Sverige?

Karin

Monica - potatis innehåller 16% kolhydrater medan sötpotatis innehåller 20% kolhydrater. Sen innehåller sötpotatis fler vitaminer och mer fiber än vanlig potatis, så valet beror på vad man vill få ut av sin potatis

Karin

Monica - potatis innehåller 16% kolhydrater medan sötpotatis innehåller 20% kolhydrater. Sen innehåller sötpotatis fler vitaminer och mer fiber än vanlig potatis, så valet beror på vad man vill få ut av sin potatis

monica

Äter inget importerat. Kan nog strimla morötter, kålrötter också.😊😉