Meditera mera!

Då beroende är en stressutlöst sjukdom så behöver vi hålla stenkoll på våra stressnivåer. Ett verktyg som jag använder dagligen är meditation. Jag kommer ihåg när jag var 15 år och gick i ätstörningsbehandling så fick jag en CD med mindfulness och tyckte det var pest och pina. Jag har kämpat i ÅR för att gilla det, och äntligen har det fallit på plats! Idag mediterar jag 3 gånger om dagen 10-20 minuter, morgon, middag och kväll. Det är som min hjärna törstar efter meditation. Den vill bara ha mer och mer!
 
Det jag upplever som fördelar med meditation är:
 
- Jag blir mer närvarande i nuet, i relationer och i uppgifter
- Jag blir effektivare på jobbet
- Jag får en bra återhämtning snabbt
- När känslorna rusar iväg så hämtar jag hem mig och grundas
- Jag blir en mer genuin och sann person
- Jag får paus mellan tanke och reaktion
- Jag är piggare och känner mer tacksamhet
 
Mina bästa tips för att njuta av meditation är:
 
- Variera ljudbanden, att lyssna på samma hela tiden är rena döden
- Gå alltid in i det som en student, det går inte att prestera
- Vissa meditationer shabblar man bort genom att glida iväg i tankara, andra blir perfekta. Det spelar ingen roll, bara man gör det
- Meditera kort och oftare hellre än länge och sällan
- Det är okej att det känns som en pina i början, men meditera varje dag i 30 dagar och se om du känner skillnad
- Sätt en intention i början, klargör ditt syfte med meditationen. Vill du slappna av, känna tacksamhet eller kanske grundas? Detta är bra för att orka genomföra meditationen
 
Mina favoriter är The Mindful Movement, tycker de har så himla bra ljudband!
 
KÖSS