Utveckla dig själv

Sedan 2011 har jag skrivit BRA-bok. Varje kväll skriver jag under 4 kategorier: vad jag har gjort bra under dagen, det jag är tacksam för, förbättringsåtgärder samt vad jag behöver hjälp med (oron).
 
Det jag lägger fokus på är också förbättringsområden. Det är saker jag har gjort som jag hade velat göra annorlunda. I början när man skriver BRA-bok bör man inte skriva under den kategorin, då använder man den bara för att slå på sig själv och tycka man är dålig och misslyckad. Men när man kommer upp i självkänsla så är det viktigt att börja titta på sin utvecklingspotential, det är så vi blir bättre i livet och får ett liv utan klump i magen. 
 
Det jag gör är att jag skriver förbättring i 3 steg.
 
1. Vad jag gjorde
2. Vilka konsekvenser det får för mig
3. Vad jag vill göra istället
 
Exempel:
 
Jag åt socker 👉 Jag får ont i magen, blir trött och får ångest 👉 Nästa gång vill jag se till att jag är mätt när jag handlar så jag inte köper skit bara för att jag inte kan tänka klart
 
Jag tackade ja till att jobba över 👉 Jag blir stressad, hinner inte träna efter jobbet och får skuldkänslor till min man som jag lovade äta middag med 👉 Nästa gång vill jag säga nej för att jag har andra planer. Nästa gång erbjuder jag mig att göra uppgiften på ordinarie arbetstid.
 
Då använder vi kategorin konstruktivt för att göra en plan som går hand-i-hand med våra värderingar!
 
KÖSS
 
 
 
1
Anonym

Det ska jag börja göra. Tack 😊