LCHFingenjörens nystartsguide

Många börjar idag tänka på nya sunda vanor. Kanske blev inte julen som planerat eller så har vi sedan länge lovat oss att 2019 ska bli ett hälsans år. Här kommer mina bästa tips för att du skall lyckas.
 
1. Släng ut kolhydraterna!
- Det är dags nu. Du vet att dom gör dig sjuk och överviktig. Är frukost - lunch - middag, ingenting annat utöver det. Klarar du dig inte så öka på fettet. Vill du gå ner i vikt? Är max 20g kolhydrater om dagen. Vill du behålla vikten men öka hälsan? Ät max 100 g kolhydrater om dagen. Välj gluten- och sockerfria alternativ som kolhydratskällor, dvs, grönsaker.
 
2. Ser det ut som kaka/bröd/godis - ät det inte!
 Ersättningsprodukter fullproppade med sötningsmedel, mandelmjöl och annat skräp är ingen mat du skall äta om du vill ner i vikt. Vi får tonvis med mail om att "LCHF inte fungerar för mig". Inte konstigt, för du har inte ätit LCHF. Baka inte, ät riktig mat. Du kan baka och "unna dig", men inte om du vill gå ner i vikt. Eller behålla hälsan, vem vet vad kemikaler som sötningmedel gör inuti våra kroppar?
 
3. Dumpa lightläsken
- Triggar sötsug och fuckar kroppen. Har du läst innehållsförteckningen? Riktig mat innehåller inga ingridienser - riktig mat ÄR ingridienser!
 
4. Avfölj alla som pumpar ut idiotiska recept i flödet
- När någon postar glutenfria chokladbollar gjorda på havre och taggar det med #LCHF så är det någon som lurar sig själv, så låt inte dom lura dig. Hipp happ är du nere i träsket igen bara för att din sockerhjärna lurat dig med "Detta är okej, det är ju ändå LCHF". Glutenfritt är inte = LCHF, hur gärna våra sockerhjärnor vill. Avfölj och gå vidare. Vill du lyckas i din viktresa, ät riktig mat och enbart riktig mat.
 
5. Gör en matplan och håll dig till den
- Mat är till för att mätta. Inte för att tidsfördriva, fira eller trösta. Gör upp en matplan hur många gånger per dag samt hur mycket du ska äta och håll dig till den. Vill du ha extralyx på helgerna provar du nya nyttiga recept. Men du håller dig till matplanen och slöäter inte framför Let's dance.
 
6. Gör matlådor
- Största fällan är kvällen, när vi kommer hem från jobbet trötta som fan och inte orkar laga ngt. Då är online pizza väldigt lockande. Jag lagar hela veckans luncher och middagar på söndagar och portionerar ut i matlådor. Då slänger jag bara in den i micron och ger inte sockertrollet ngt utrymme för att tjafsa. If you fail to plan, you plan to fail.
 
7. Upptäck intressen
- När du inte kan tristessäta måste du hitta andra saker. Prova nya saker och upptäck ditt nya sockerfria jag. Kanske en språkkurs, gruppträning eller sånglektioner är något för dig? 
 
8. Träna
- Du ska INTE börja träna och äta LCHF på en å samma gång. Det är helt idiotiskt. Du kommer vara helt död av dina abstinensbesvär och kroppen behöver vila. Du ska inte börja träna förän du har gått minst 30 dagar på LCHF och du kommer känna dig svagare upp till 6 månader. Men det går över. Träna ska du inte göra för viktminskning. Träning är helt värdelöst ur viktminskningssynpunkt. Det är kosten som är av betydelse här. Du kommer bli hungrigare när du tränar och därför äta mer. Det är okej, din kropp behöver mer byggstenar. Träning är däremot utmäkt för sockerberoende och sötsug. Det dämpar, ger dig mer energi och motivation och går på samma belöningssystem i hjärnan som socker. Utan träning har jag svårt att hålla mig sockerfri.
 
9. Rutiner
- Se till att dina nya vanor blir rutiner. Ät samma frukost, träna samma tidpunkt och ligg steget före i planeringen. Det tar emot i början, men gör det ändå. Tillslut har du nya vanor.
 
10. Inte allt på en gång
- Nej. Du ska inte sluta röka, träna 5 dgr i veckan och äta LCHF på en å samma gång. Då rullar du ut röda mattan för sockertrollet. En sak i taget och låt det sätta sig ordentligt innan du tar dig an nästa grej. Låt inte gymkortet bli ännu en autogirodragning. 
 
Är du sockerberoende och behöver proffessionell hjälp för att leva sockerfritt? Läs om våra sockerdetoxkurser HÄR (klick)
 
KÖSS
 
Mina råd har gjort mig -95 kilo lättare!
 
 
4
Anonym

Tack för dina kloka råd. Det var precis vad jag behövde idag. Nu ska jag städa ut kylen, slänga all skit och fixa matlådor till resten av veckan. Kram

Anonym

Tack för dina kloka råd. Det var precis vad jag behövde idag. Nu ska jag städa ut kylen, slänga all skit och fixa matlådor till resten av veckan. Kram

Anonym

Tack för dina kloka råd. Det var precis vad jag behövde idag. Nu ska jag städa ut kylen, slänga all skit och fixa matlådor till resten av veckan. Kram

Anonym

Perfekt! Det där var precis vad jag behövde.. Läsa din nystartsguide.
Tack!❤️