Processen till att vara helt sockerfri

Okej, så nu har du bestämt dig! Du skall göra 2019 till ett helt sockerfritt år! Grattis! Ett beslut du inte kommer att ångra!
 
När du börjar ett nytt hälsoliv så kommer du följa en specifik process. Många utav oss är engagerade och uppspelta idag - vi har en stor motivation och vill sätta igång! Problem uppstår när denna motivationsfas går över, det är ungefär då vi går till Hemmakväll och köper godis. Vi behöver veta hur processen ser ut så vi vet vad vi behöver för att ta oss vidare till nästa fas och ända fram till målet.
 
Bild fotad ur Omgiven av dåliga chefer, T. Eriksson
 
Fas 1. High will - low skill
Det är denna fas du är i idag. Du har en stark motivation och känner att nu jäklar skall du leva sockerfritt! Du har egentligen inte så stor erfarenhet av att leva vardagen helt utan socker och snabba kolhydrater, men känner dig inte så oroad, med lite viljestyrka kommer du att lösa biffen!
 
Vad du behöver 
Beröm för entusiasm, tydliga mål, kunskap om ett sockerfritt liv, tydliga handlingsplaner, tidsplaner, tät uppföljning
 
Fas 2. Low skill, low will
Denna fasen kommer olika snabbt för varje individ men uppskattningsvis 3-6 veckor efter motivationsfasen. Nu har du en låg motivation och samtidigt låg kompetens för att leva ett helt sockrtfritt liv. Du har gått på tillräckligt många vägbucklor och känner att det här känns ju inte så kul. Det är inte kul att sitta och kolla på när familjen äter fredagsgodis och restaurangbesöken känns som ett skräckscenario - vad skall man beställa och vågar man ens krångla med servitören? Vad säger man till mormor när hon trugar med hembakat? Får man äta morot på LCHF? Så mycket förvirring och ältande i huvudet, du slår mycket på dig själv för att du känner att din vilja är låg och att du "borde kunna bättre".
 
Vad du behöver
 
Uppskattning för ditt kämpande, tydliga mål, förklaringar till varför det känns såhär, självsnällhet - det är okej att göra fel, någon som tror på dig, någon som lyssnar, återkommande pep-talk
 
Fas 3. High skill, low will
Denna fasen kännetecknas att dina kompetenser gällande ett sockerfritt liv är höga. Du vet vad du kan äta och inte, du vet vilka dina värsta fällor är och du vet att du skall äta L-glutamin vid sug. Dock är inte självförtroendet på plats. Kanske har du tagit återfall längst vägen och du har inte så höga tankar om dig själv. Du känner dig osäker på din egen förmåga och om du verkligen kommer kunna ta dig i mål, så många gånger du har ramlat i fällan.
 
Vad du behöver
Beröm för kompetens, möjlighet att prata om din oro, stöd och uppmuntran, hjälp att undanröja hinder
 
Fas 4. High skill, high will
Denna fas är den vi med lång abstines är i. Vi tror på vår egen förmåga och ser på godis som inte en värdig hundmat. Vi vill leva sockerfria och har en fantastisk livskvalitet. Vi vet att den värsta dagen som abstinent fortfarande är hundra gånger bättre än den bästa dagen med socker i livet. Vi har gått igenom alla situationer och vet hur vi skall lösa dem och vad som krävs av oss för att klara sig sockerfria. Vi har en stark tro på att vi kommer att klara det och ägnar ingen eller liten tankeverksamhet till godis och annat sött.
 
Vad du behöver
Beröm för resultat, bli sedd, självständighet med eget ansvar, en mentor som är ditt bollplank, känsla av att växa och utvecklas i ditt nya sockerfria liv
 
Fas 2 och fas 3 är vad Bitten Jonsson kallar "ökenvandringen", man gör det man skall men det är inte särskillt kul. Vi fantiserar ofta hur gott socker är och tvivlar på vår egna förmåga. Kom ihåg att motgångar tillhör resan och står du ut så kommer du komma till fas 4. Som du ser behöver du stöd och motivation, därför behöver vi exempelvis FAA eller OA eller att gå en Sockerdetoxkurs hos My Addiction.
 
När du efter ett tag känner att motivationen är som bortblåst - det är helt normalt! Många utav oss blir rädda, men motivation är en färskvara som bleknar, men ofta bränslet som vi behöver för att sätta igång. När du känner att motivationen bleknar, gå tillbaka till detta inlägg och identifiera vilken fas du är i och vad du behöver för att tuffa på.
 
KÖSS
 
1
Anonym

Bara ett litet skrivfel som gjorde mig förvirrad först. Rubriken till fas 2 har blivit fel. Det ska väl vara low skill, low will? Just nu står det samma som fas 1. Tack för bra information!