Dynamisk viktresa

Att börja en viktresa är inte en dans på röda rosor. Resan innehåller både upp och nedgångar och vi måste ha en mental inställning som gynnar oss. Det är viktigt att ha en sund inställning och rätt förutsättningar för att vi skall komma framåt. 
 
Det är lätt att tro när vi lägger om mat och träning att det alltid kommer vara så. Det är överhuvudtaget lätt att tänka i termer som alltid & aldrig. "Jag skall ALLTID träna 5 dagar i veckan" "Jag skall ALDRIG äta mer än 1200 kcal"
 
Att tänka i termer som alltid och aldrig bäddar för fail. Livet funkar ju inte så - i alltid och aldrig. Det går upp ner och mittemellan. Den ena dagen är inte den andra lik och vi kan lätt bli lurade att bara för att vi gör avsteg från vår plan så är allt bara skit och vi kan lika gärna ge upp. Det är viktigt att vi ser livet som det är - dynamiskt med förändringar. 
 
Det är bättre att sätta en topplinje och en bottenlinje och sedan vara nöjd när vi rör oss däremellan.
 
Min topplinje är det bästa förutsättningarna:
 
- Jag har ett ätfönster på 5 timmar
- Jag äter en portion till lunch och en till middag
- Jag äter max 20g grönsaker
- Jag är mejerifri
 
Min bottenlinje är:
 
- Socker- och mjölfri mat
 
Vissa dagar är mit ätfönster längre och jag äter mer än en portion. Inte slår jag på mig själv för det, jag har inte klivit över bottenlinjen. Det viktigaste - det enda som är viktigt - är att jag är socker- & mjölfri. Då kan jag röra mig i hela spektrat utan att det är en katastrof.
 
KÖSS
 
 
4