Fettfasta

Detta är ett samarbete med UPGRIT 
 
De senaste inläggen har handlat mycket om fasta men jag vill lägga till ytterligare en aspekt av det - fettfasta. Många utav oss har svajande blodsocker, vilket innebär att vi kan få extrema blodsocker-dippar även när vi äter lowcarb. Det blir därför tufft för oss att fasta, särskilt i början.
 
För mig hjälpte en långsam övergång från fettfasta till vanlig fasta. Att fettfasta innebär att vi tillsätter kalorier från fett under vårt fastefönster men inget annat. Det ger ett stabild blodsocker och håller oss mätta. Det ger alla hälsofödelar då fett inte påverkar insulinet, förutom att kroppen alltid komme bränna det tillsatta kalorierna innan de vi har lagrade.
 
Jag lägger i 1 msk gräsbetad ghee i kaffet eller mitt te när jag känner mig mer utsvulten eller svajig i blodsockret. UPGRIT har ett drygt och gräsbetat ghee som är kanon!
 
Du hittar det HÄR (länk)
 
KÖSS
 
 
1
Anonym

Recept på Ghee
1. Koka/sjud 2 paket riktigt smör (à 500 g) i en tjockbottnad kastrull/gjutjärnsgryta i ca 25-30 minuter på svag värme. Det kan bubbla pyttelite och låt det koka utan lock så att vattnet kan dunsta. Skumma gärna av det vita som samlas överst.
2. Gheet är färdigt när det börjar lukta lite kola plus när det har börjat separera med vita ansamlingar av slaggprodukter och genomskinlig vätska (ghee).
3. Låt det sedan svalna något (då sjunker det mesta av det vita till botten och du slipper sila) och häll sedan försiktigt av den genomskinliga vätskan till glasburkar som har tättslutande lock.
4. Du ser bottensatsen som blir kvar i nedre bilden till vänster. Skrapa ur det med en sked och slänh i soporna – INTE i vasken. Fettet stelnar och samman med det hårda ”gruset” kan det sätta igen rören.
Förvara gärna ena burken framme, den du använder och den andra i kylskåp. När det stelnar blir den klara gula oljan ogenomskinlig. Använd alltid en ren och torr sked i gheet så håller det länge…enligt ayurvedan är 100 år gammalt ghee det bästa!