Hur man fastar

Jag trivs bra med fasta. Jag tycker det känns skönt att minimera ätandet till ett fönster på 4-5h och enbart äta 2 gånger. Jag äter tidig middag - det hjälper mig eftersom min största risksituation är just kvällen då det lätt spårar. Jag sover bättre och får lägre vilopuls av att äta tidigt. På natten skall tarmarna jobba och inte smälta mat.
 
Positiva fördelar med att fasta:
 
- Viktnedgång
- Läkta tarmar
- Bättre blodsockerkontroll
- Ketos
- Bättre immunförsvar
- Högre förbränning
- Enkelt att se skillnad mellan hunger och sug
- Äta ordentligt när man väl äter
 
Det finns massa positiva fördelar med att fasta. Nu när jag fastat i så många år är det en enkel match men jag vill ge dig mina bästa tips:
 
6 månaders sockerfrihet - minst
Har du inte minst 6 månaders sockerfrihet i sträck skall du inte fasta. Det är mycket viktigt då fasta är en trigger i början då sockertrollet får panik. Du skall börja med att satsa på en sockerfri kost och sedan lägga över till fasta, mycket viktigt. 
 
Börja försiktigt
Kör inte igång med 72 timmar utan börja med att sakta skjuta fram frukosten en timma i taget. Då låter du kroppen vänja sig och tillslut har du det fastefönster du önskar.
 
Fyll på med elektrolyter
När man fastar gör sig kroppen av med vätska - även elektrolyter. Du behöver fylla på med bordssalt, kalium och magnesium annars får du alla möjliga konstiga symptom som huvudvärk, illamående, muskelkramper, muskelsvaghet, yrsel och till och med kräkningar.
 
Ät mycket fett
När jag upplever en fasta jobbig inser jag att jag varit dålig med fettintaget. Det bör vara högt, minst 80% av kcal bör komma från fett för att fastan skall kännas skön. Visst har vi större marginaler när vi fastar -- vi kan äta mer kolisar och komma undan med det, men för den sakens skull vill vi inte göra det då fastan blir snorjobbig om vi måste deala med blodsockerdippar också.
 
Lycka till med din fasta!
 
KÖSS
 
En typisk vecka för mig. Kortare fasta på helgen och längre på vardagar. Använder appen ZERO.
 
 
7
Anonym

Tidigare har du sagt att man ska äta när man är hungrig, nu säger du att man ska skyva på frukosten till man finner ut vad man önskar. Hur ska man komma igång med fasta om man blir hungrig flera gånger om dagen? Ska man inte lyssna till kroppen längre, men vänja den vid att äta färre gånger? Men mer vid de få gångerna? Förstår inte hur det fungerar. Kan du svara på det?

Anonym

Hett tips - om du inte äter alls så kommer du att att rasa i vikt och får med tiden skitlåg puls. Lovar! Finns studier på det.

anonym

Kära My. Jag måste fråga: Du har tidigare ett antal gånger skrivit att fasta inte alls är bra och att du aldrig mer ska fasta igen. Att det är farligt som sockerberoende? Men nu framstår det i dina inläggs som att du har fastat utan problem de senaste 4-5 åren? Och det där med att äta när man känner för det som du körde för ett år sedan?

Jag försöker inte sätta dit dig på något sätt utan undrar hur ändringen kom och att fasta plötsligt låter så självklart för dig? Är det carnivore?

allt gott!

Martin

Håller med om att det finns sjukt många fördelar med att fasta. Dock så tycker jag inte att man behöver köra 6 månader sockerfritt för att köra en 16h fasta. Kanske ifall man skulle försöka sig på en längre.

Sen håller jag med om att det är bra att öka fettintaget när man fastar. När jag åt mycket kolhydrater och fastade förut så var det mycket jobbigare att klara sig till lunch än när jag äter mycket fett (vilket jag gör nu).

För övrigt tack för en bra blogg

Anonym

Du är ju svajigare än en ungbjörk.

Anonym

Väntar i spänning på svar på vägarna av nr 1 och 3...

Anonym

#6 då måste du bara vänta :)