Sommartriggers

Nu börjar det dra ihop sig till semester och alla börjar preppa. Solen kikar fram och klänningarna avlöser långbrallorna - det är sommar!
 
Som sockerberoende är sommaren extra känslig - den är en stor trigger. Dels tappar vi rutinerna, inget jobb eller fasta tider ger beroendehjärnan utrymme att deala. Dels äter alla glass och unnar sig hejvilt runt omkring oss. Folk bäljar rosé och grillar sent in på kvällarna. Det skapar sug i belöningscentra. Hur gör vi för att klara oss med hälsan och sockerabstinensen i behåll?
 
Skapa egna rutiner
 
Även fast vi inte har yttre faktorer som ger oss rutiner behöver vi en inre mat & sovklocka som skapar stabilitet. Vi lägger oss samma tider och vi äter samma tider. Mycket viktigt. Vi behöver fasta morgonrutiner som ger oss en bra start på vår dag, detta lugar beroendehjärnan redan från start.
 
Håll vikten
 
Ha inte som mål att tappa 20 kilo under sommaren, det viktigaste är att du är sockerfri. Ha som mål att behålla din kropp som den är, att vara viktstabil. Det är okej att inte pressa sig 24/7.
 
Hitta andra saker
 
När vi plockar bort sockret så behöver vi fylla på med annat. Unna dig sällskap, upplevelser och annat som gör dig glad. Viktigaste är att du hittar andra saker som ger dig njutning.
 
Ät mer
 
Det viktigaste är att aldrig vara hungrig utan att fokusera på att hålla abstinensen. Det är okej att äta mer!
 
Håll kontakten med sockersystrar
 
Viktigt att inte känna sig som ett UFO bland alla normisar, håll kontakten med andra sockerberoende.
 
 
2
Anonym

Jag är sockerberoende. Sommaren har aldrig varit en trigger för mig. Alla är inte lika.

Hon

Och jag faller varje år någon gång mellan 10:e juni och 20:e juli... 😭
Varför blir det så??? 😳😳😳