Rotlös

Det här året har varit så himla tufft och spretigt. Först gick jag på min hormonbehandling för PCOS och blev apsjuk, sen var det stambyte i 2 omgångar, omorganisationer på jobbet, sjukdom och tragedier i familjen och nu har vi sålt lägenheten och bor hos andra fram till juni då huset står klart. Vi kommer ha flyttat 8 gånger oktober - juni. 
 
Känner mig rotlös
 
Jag avskyr att flytta men mest avskyr jag att inte ha min egen lugna vrå. Jag tycker om att ha mitt krypin och kunna andas i lugn och ro. Att flytta runt som en tok tar på krafterna och gör själen orolig, jag känner att hela mitt liv har varit väldigt rörigt den senaste tiden, det senaste året. Och det sliter på mig. Det har gett konsekvenser som störd sömn, hög stress, trötthet och oro. 
 
Tacksamheter
 
För mig är tacksamhet väldigt viktigt i allt. Jag känner mig tacksam att jag har en omgivning som gör det möjligt för oss att bo hos dem, att lägenheten blev såld så snabbt och att vi har ett nytt fint hus som väntar på oss. Jag lägger fokus där, men det är inte helt lätt alltid när man känner sig rotlös.
 
Behöver vila
 
I sommar tar jag nästan 8 veckors semester. Jag känner att högst upp på min önskelista är att rota sig och att vila ut. Att komma ner i varv och få tillbaka min sömn. Det är skitviktigt, jag kommer inte att hålla i längden annars. Andra år har inte jag tagit ut så mycket semester som avddelningschef, men nu så har vi en mer fungerande organisation som tillåter mig att vila mer. Det känns viktigt att prioritera mina stressnivåer.
 
Högst upp på min önskelista är en lugn höst. Att bo in sig i huset och att få komma till ro. Att komma in i nya organiationen och att allt fungerar som det skall. 
 
Vad gör man?
 
När livet är rörigt så är det viktigt att ta ansvar för sitt mående, det är faktiskt A och O. Det funkar inte bara rusa med. 
 
Detta gör jag för att hitta mer ro:
 
- Prioritera, det som inte är viktigt det åker ner på listan eller bort
- Kommunicera, chef, make och alla runt omkring mig behöver veta att jag är ansträngd
- Vila, även om man har svårt att sova ger det mycket att bara ligga raklång och kolla på Netflix
- Lugna aktiviteter, bort med allt högintensivt och in med lugn. Promenader, fikor med kompisar, meditation. Livsviktigt!
- Bantar inte då bantning är en enorm stress för kroppen
- Tackamhet, att alltid lägga fokus på det som faktiskt fungerar i livet
 
KÖSS
 
 
1
Emelie

Hej du fantastiska My! Jag har en fundering Ang må bra boken, skriver du lika effektivt i den även om du har mycket runt dig? Du är min förebild ❤
Mitt problem är att när jag känner att jag börjar svaja så tappar jag gärna det..