Tobaksindustrin och matindistrin

I Sverige är det som att vi går omkring med skygglappar och i djup förnekelse, de som pratar om att skräpmat skapar beroende betraktas som lollare och experterna förlöjligas. I USA är det annorlunda, de är 10 - om inte 20 - år före oss. Det ser vi överallt. Russel Brand pratar exempelvis i sin bok att sin första drog var choklad, det finns människor som doktorerat i beroende nutrition och man ser helheten i sjukdomen beroende, hur alkoholister och drogmissbrukare behöver titta på maten också. 
 
Därför är det väldigt intressant att läsa bloggar och artiklar från USA. Jag blev väldigt nyfiken på hur tobaksbolagen hängde ihop med matindustrin och bland annat fick reda på att koncernen RJR Nabisko båda ägde Camel och Chips Ohoj! företagen. Fram till mitten av 2000-talet ägde koncernen Philip Morris både Marlboro och Kool Aid. Hur sjukt är inte det? Men egentligen, det är inte så konstigt om vi tittar på deras marknadsföring som är väldigt lika. Båda industrierna har lobby instutitioner som "bevisar vetenskapligt" att varken cigaretter eller skräpmat är orsaker till sjukdom.
 
 
Och inte nog med det, de marknadsför/de sig till barn och lägger skulden på konsumenten, att konsumenten är ansvarig för sin egen hälsa. De går helt enkelt på skuld och skam linjen, men hur lätt är det när deras produkter bygger om hjärnan och gör oss beroende?
 
 
Ursch sånt fulspel! Vi ser överallt hur människor äter ihjäl sig i livsstilsrelaterade sjukdomar men ändå blundar vi för att maten hookar oss på ett beroende. Det bästa DU kan göra är att dels sluta sksmma dig själv, du är i klorna på ett stor maskin med farlig marknadsföring och högt beroendeframkallande livsmedel och sedan kan du vägra köpa hem skiten till dina barn. Kom ihåg, det var inte många årtionden barn rökte - först passivt inomhus och sedan började dem i tidig ålder. Inte hade du gjort så idag mot dina barn? Därför bör vi arbeta på att fasa ut sockret i vårt egna hem.
 
 
KÖSS