Vågen - ett vågat ämne

Jag har inte vägt mig på två år. Jag upplevde att jag missbrukade vågen när jag vägde mig och att det blev en typ av självskadebeteende. Det gjorde liksom ont och det hjälpte mig inte. Jag var inne i en jobbig fas för ett par år sedan och varvade mycket överätning med svält, även om det var på bra mat.
 
Jag har också haft perioder där vägandet verkligen hjälpt mig. Där jag känt att vågen sporrar mig att göra bra val och kan fungera som en broms de kvällar jag helst vill krypa upp i soffan med onödig mat.
 
Jag har märkt att vågen i sig inte kommer hjälpa - det är alltid mitt mindset. Är jag inne i en period där beroendesjukdomen är dominerande så kommer ingen vägning i vägen ta mig ur - då blir det snarare ett självskadebeteende. Det viktigaste är att vi lyckas se vårt värde beyond siffror - annars ska man inte ha med vågen att göra. Att betinga vågen med värde är något vi bör passa oss för.
 
Nytt kapitel
 
Jag har fakiskt börjat väga mig igen då jag vill göra en ny resa efter ett mardrömsår med massa stress som slagit slint på maten. Det har blivit mycket och det har blivit livsmedel som varken gynnar mitt tillfrisknande eller hälsa. För mig är det viktigt att få distans till min vikt, annars blir det fel och självdestruktivt. Jag har sett att jag behöver fokusera på vad jag kan kontrollera - och vikten kan jag inte kontrollera på grammet. Jag kan inte kontrollera hur siffrorna flukturerar över dagar - men jag kan kontrollera över tid. För att känna att jag har fokus på rätt saker så reggar jag allt jag äter och vad jag tränar i Lifesum, vilket är min favoritapp när det gäller att tracka maten. Dels kan man regga i gram eller när man är är ute och far kan man regga i portioner, vilket är smidigt de dagar man får höfta lite,
 
Jag gillar att regga för då har jag koll på vad jag kan kontrollera - går jag upp i vikt men vet att jag ligger rätt i näringsvärden så kan jag vara trygg i att jag har gjort mitt bästa.
 
Denna gång litar jag även på forskningen och teknik mer än förut. Jag har köpt en Whitnings Body+ våg som är kopplad till mobilen där jag får kurvor och grafer. Forskningen säger också att man har betydligt större sannolikhet att nå sina mål om man väger sig varje dag - vilket jag väjer att göra just nu.
 
Gör det du mår bäst av
 
Jag har som sagt fått resultat förut av att väga mig. Jag har också upplevt att vägning har blivit självdestruktivt. Det där med vågen är laddat och mitt råd är som vanligt att använda common sense. Fokusera det du kan kontrollera - det vill säga INTE på fluktationen från dag till dag - och mår du dåligt när du väger dig är det en tydlig signal på att du inte bör väga dig. Jag kan inte säga att detta är rätta sättet for ever and ever, men för tillfället fungerar det bra.
 
KÖSS
 
 
 
2
Olsson

Jag har också en nätverksansluten våg och är jättenöjd med den. För mig fungerar det bäst att väga mig två gånger i veckan ungefär - tillräckligt ofta för att ha koll och få en jämn statistik, men tillräckligt sällan för att inte bli fixerad. Känner jag mig extremt svullen och olustig någon dag så brukar jag bara ställa mig på vågen utan att titta just precis den gången. Första månaden efter att jag tagit tag i min övervikt tittade jag inte en enda gång, jag ville bara inte. Vägningen kom ändå med i statistiken, men jag slapp låta mitt fokus och min motivation påverkas av tillfälliga avvikelser. Jag kan i lugn och ro se vad det var i efterhand någon dag när det känns bättre. Har gått ner ungefär fem, sex kilon de senaste sju månaderna och har bara knappt tre kilos övervikt kvar, så jag hoppas på att kunna börja nästa år som normalviktig för första gången på ganska många år. Det är en taggig kurva, men med en jämn och fin tendens neråt. Det skiljer alltid en del mellan den lägsta och högsta vikten inom en kortare period, men när man ser det på längre sikt så flyttar sig hela spannet neråt kontinuerligt, nästan helt rätlinjigt. Jag tror inte att det hade blivit lika konsekvent dokumenterat om jag inte hade haft en sådan här våg.

Anonym

Olsson: vilket bra tips, att väga för att kunna följa men inte titta vid det specifika tillfället. Vi som inte har en hightech våg får väl blunda och be nån titta och skriva upp så vi kan ta det, som du skriver, en annan dag. Toppen, tack! Och härligt att höra om din stadiga viktnedgång, kämpa på, de där sista fixar du säkert.