Version X

Ofta när vi vill uppnå vårt mål i något avseende behöver vi titta på det med logiska ögon. Det räcker inte att bara tänka "jag vill ner i vikt" - vi måste göra det mer specifikt än så. Alla mål ska vara specifika, mätbara, tidssatta och attraktiva. När du vill ner i vikt är det viktigt att du anger hur mycket du vill ner och på hur länge. Du skall också känna dig motiverad - att målet känns attraktivt.
 
Det finns en mängd metoder att gå ner i vikt - om vi nu tar viktnedgång som exempel. Allt från att räkna kcal till till LCHF eller att bli vegan. Och inom varje metod finns versioner. Vissa som äter LCHF tittar bara på kolhydraterna, andra tar bort mejerier och några bryr sig bara om köttet.  Samma metod - olika versioner.
 
Det är ungefär som en app i mobilen - det är samma app, men olika versioner när den uppdaterar. Likaså kan du behöva uppdatera din matplan - utan skam. Det är helt okej att korrigera och ändra i sin matplan utan att det är en biggie! 
 
Varje version behöver vidhållas i minst 6 veckor för att du skall kunna se något resultat. Det är viktigt att inte uppdatera för ofta, då kan det lätt bli fel.
 
När du ska bestämma dig vilken metod du vill köra är det viktigt att du brainstormar olika metoder du kan tänka dig och sedan gör en subkategori för varje metod. Välj sedan vilken version du vill testa och skriv en tydlig matplan. Kalla denna V1 - version 1. Logga allt du äter och reflektera varje dag över hur suget har varit, känslan och hälsosymptom. Efter 6 veckor är det dag att korrigera - funkade det eller funkade det inte? 
 
Genom att titta på det vetenskapligt får vi distans till maten som vi gärna är så insyltade i annars. Det är viktigt och bra att komma dit hän.
 
KÖSS
 
 
6
Ayla

Är inte det för lite att äta?

Annica

Hej!

Måste bara säga att det du skrivit upp ser ut att vara alldeles för lite mat och energi totalt sett. Speciellt om du ska orka arbeta, träna och sköta vardagslivet i längden. Hur mycket kcal blir det på en hel dag? Du anger visserligen inte fetthalt i köttet osv i inlägget så där kan det ju tillkomma en del energi.

Om det är ditt grundupplägg och målbild för maten så uppfattar jag det som en stor risk för att få hetsätningsattacker med jämna mellanrum då kroppen inte får allt den behöver. Fungerar det för dig att hålla en sådan kostplan en längre tid och samtidigt må bra?

Menar absolut inte att låta kritiskt ifrågasättande utan undrar genuint hur det kan fungera i längden och om du mår bra med ett sådant upplägg?

Mvh

Annie

Åsa

Annica - man kan faktiskt inte bara ursäkta sig som du gör tycker jag med att ”menar absolut inte att låta kritisk, men...” din kommentar är både otrevlig och kritisk så nästa gång kanske du får se över hur du uttrycker dig innan du ställer din fråga.

Anonym

På vilket sätt är hon otrevlig? Hon ställer en genuin fråga?

Anonym

På vilket sätt är hon otrevlig? Hon ställer en genuin fråga?

Annica

Det är alltid svårt att få fram exakt hur man menar i skriven text för det kan tolkas på så många olika sätt av mottagaren. Därför skrev jag till meningen i slutet, för att klargöra utgångspunkten för min fråga vilket bara är intresse och omtanke.