Hur jag äter nu

Som du kanske märkt har det varit ganska tyst om hur jag äter nu, det beror på att jag nyfiket undersökt hur jag ska äta för att passa just mina förutsättningar, min biokemi, min beroendesjukdom och mina mål. Uppenbart så har traditionell LCHF ingen bra effekt på min viktnedgång längre och därför blir jag så nyfiken på hur jag ska biohacka detta. När jag har frågat bland landets ledande experter och biohackare så får jag samma svar: "Du har insulinresistens!" - vilket innebär att mina celler har blivit resistenta mot insulin vilket gör att min kropp producerar väldigt mycket insulin som då i sin tur blockar viktnedgång.
 
Så jag gick och mätte mitt C-peptid, vilket är en restprodukt när insulin bildas, vilket var så lågt att läkaren trodde jag hade diabetes typ 1 om han inte hade sett mitt låga blodsocker. Insulinresistens är därmed uteslutet, eller ja - sannolikheten är låg.
 
Efter ha sett massa om Anna Halléns ALP så valde jag att hoppa på. Det som var bra är att jag slutade gå upp i vikt och mådde skitbra med massa energi - plus att jag lärde mig massor om de olika systemen i kroppen. Tyvärr fick jag ingen viktnedgång som andra fick och jag är tvungen att söka mig vidare. Det kan dock bero på att till skillnad från andra så kommer inte jag från småfusk med vin och ostbågar som jag varvar med mejeri-LCHF, utan jag kom ifrån 4 timmars ätfönster med carnivore på 600g kött. Jag kom verkligen från lite mat och väldigt strikt. Jag tror att det är därför jag inte fick de resultat jag ville ha.
 
Det som var spännande var att jag provade frukt några gånger, vilket var första gången på 10 år men kunde snabbt konstatera att frukt inte var för mig. Jag triggades inte, men jag märkte att de gjorde att mitt blodsocker levde jävel och att jag blev lättretlig så det vill jag inte ha i mig.
 
Det jag har lärt mig av min ALP resa är att vi behöver räkna med 3 system:
 
1. Levern
2. Lymfan
3. Insulinet
 
Och det som är spännande är att de 3 nutrienterna belastar i huvudsak var sitt system. Proteinet belastar levern, fett belastar lymfan och kolhydrater belastar insulin (oehört förenklat). Genom att isolera dessa till olika mål låter vi de andra systemen vila - eller fasta! 
 
Det som brast mycket för mig i ALP är att lunchen oftast är lätt och det fungerar inte alls för mig. Jag blir helt döhungrig vid tre-tiden och det blev en kamp. Samtidigt är frukosten stor och jag har så himla svårt att äta frukost ens, vilket jag verkligen fått träna på dessa dagar.
 
Något som är bra i ALP är det smarta tänket att aldrig någonsin har det funnits människor som gått omkring länge med lågt blodsocker och ändå varit överviktiga, kroppen tror att den väger 47 kilo liksom. Så vi måste lära kroppen att det är fest där ute och att det är läge att förbränna!
 
För att applicera mina nya kunskaper och designa dem efter mitt liv så har jag byggt ett eget sätt att äta på utifrån vissa antaganden:
 
1. Jag behöver en stadig lunch
2. Jag avskyr blodsockersvängningar jag får av för mycket kolhydrater
3. Hypoteserna för att höja leptin är: en stadig frukost + en blodsockerhöjning på kvällen
4. Äter jag frukost direkt när jag vaknar så förstår kroppen att det är överflöd och att hon kan bränna på
5. Jag behöver låta systemen vila i kroppen så länge dem kan utan att skrämma kroppen att dra ner på förbränningen
6. Jag tänker inte gå hungrig, jag tänker inte leva livet med vita knogar
 
Sättet jag äter på nu ser alltså ut såhär:
 
1. Bara kött till frukost och inom 60 minuter när jag vaknar
- Då slipper jag blodsockersvängningar, jag blir mätt och det är så näringstätt att min hjärna blir lugn. Här får insulinet, tarmarna och lymfan vila. För mig passar en mängd på ca 200g kött.
 
2. En rejäl LCHF-lunch utan mejeri
- Här väljer jag mycket mat, här ligger mitt huvudmål eftersom mitt blodsocker och humör lever lajban fram till middag och min värsta tidpunkt på dagen är 14-17 och jag vill inte dutta med mellanmål. Jag äter en rejäl bit kött, kolhydratssnåla grönsaker och en stor klick smör, sås eller kokosfett. Här får även då mitt insulin vila eftersom jag väljer kolhydratssnåla grönsaker. Mängden gör att jag blir lugn och nöjd ända fram till middagen. Den mängd jag gillar är ca 150-200g kött, 50g fett och en rejäl talltik med grönsaker!
 
3. Nu kommer det luriga! Hur höjer jag mitt blodsocker utan att beroendehjärnan går lajban? Som sagt fungerade inte frukt för mig då jag bara blev sur och grinig och ÄNNU hungrigare! Det som jag sett fungerar bäst är faktiskt sötpotatis och ärtor. Så jag rostar 2 sötpotatisar utan fett och äter en skål ärtor till. Får en fin blodsockerhöjning på ca 6-7 mmol/l och blir mätt och nöjd på ett sätt jag inte blir av frukt. Då signalerar man till hjärnan att det är fest därute och att hon kan producera leptin och höja förbränningen. Samtidigt låter vi lymfan och levern vila.
 
Det har gått på tok för kort tid för att jag ska kunna uttala mig om resultatet än, men vill bjuda in er i resan att laga min kropp samtidigt som jag älskar sönder henne. Jag äter, njuter och mår bra - men jag ser tydligt att min kropp är vajsing då den trots bra mat inte förbränner. Och det är okej, jag lever och mår bra under tiden - vägrar svälta mig - men jag anser att det är något som är trasigt i kroppen om man äter bra fast ändå har övervikt. Då krävs det kroppskärlek, tålamod och experimentlusta för att isolera orsaken!
 
Hänger du med?
 
KÖSS
 
 
 
4
Anonym

Du får nog jävlas tills du får insikten att du måste fasta. Inget illa menat vill bara så ett välmenanat groende tanke frö. Säger en som har varit socker alkoholiserad som du.Om jag inte hade slutat med fastorna dom gånger jag hade börjat bli frisk.Men det är inget annat än ett gäng med fulbakterier som lurar dig. Äter nu 1-2 gånger om dan 😵.Fastar 24-48 timmar varje vecka. Skulle mitt gamla sockerberonde jag se mig nu, så hade jag nog skjutit mig själv.Skriver inte det här för som citat byläkaren ,deppresiv ,48 man med Florida vanföreställningar. Men jag har visat dom straffet läkarna att det är dom som har fel. För så länge du har kvar av muterat immunförsvar så kommer man att få jävlas

Svar: tack för input! Jag fastade 20:4 förr i tiden. Problemet är under 6 års tid med fasta så blev jag ff yr och mådde dåligt och fick panikångestattacker.... Även med elektrolyter.
My Westerdahl

Janet

Hej,
Jag har läst ditt inlägg och tycker att du verkligen har tänkt till. Vi, maken och jag, har tidigare ätit enligt LCHF, vilket fungerade på honom men inte på mig. Så nu introducerade jag Annas Alp kost och på det mår vi jättebra, har gått ner i vikt och har blivit markant piggare. Klokt av dig att ta kunskaperna och sedan göra en egen plan. Lycka till :)

Svar: Kram och hejja er!
My Westerdahl

Anonym

Kommer jag ihåg fel nu, men tycker du tidigare skrivit att du hade strul med sköldkörteln. Är ju inte konstigt om förbränningen inte fungerar som den ska då. Kämpa på!

Svar: Du har helt rätt, men klarar inte levaxin! Kram
My Westerdahl

SonjaS

Tack för att du delar med det. Äter du inte pa kvällen alltsa eller är det sötpotatisar och ärtor som du äter pa kvällen? Tack!

Svar: Jag äter sötpotatis och ärtor på kvällen <3
My Westerdahl