Vad jag kan påverka

Jag vet att ni är många därute som mår dåligt. Det finns flera anledningar nu att må riktigt dåligt. Vi kan vara rädda för döden, vi kan vara rädda för ekonomin. Vi kan också känna en oerhört panik att det inte finns tillräckligt med data att veta hur nästa vecka ser ut, inte ens nästa dag. Vad vet vi - vi kanske hamnar i lockdown och karantän.
 
Kanske räknar vi på arbetslöshet, att vi inte har råd att behålla vårt hus om 3 månader. Kanske räknar vi med att inte få krama våra föräldrar på ett halvår. Livet har förändrats, och det har gjort det snabbt.
 
Det som vi trodde var en apokalytisk mörk film på Netflix är nu vår sanning, vår vardag. Detta är så himla konstigt.
 
Min grundvärdering är följande: vi kan gå in i rädsla eller så kan vi välja tillit och kärlek. Det har alltid varit så, men ju prövas min värdering. Jag vet inte vad jag kan förvänta mig av framtiden. Det kommer bli annorlunda men annorlunda behöver inte betyda dåligt.
 
När vi är rädda låser sig hjärnan, vi kan inte tänka klart. Allt detta gör att vi inte fungerar som vi ska och att gå och känna sådanhär rädsla och oro nöter ner oss och vårt immunförsvar. Vi kan konstatera att det inte är fördelaktigt.
 
Så, vi behöver välja tillit och kärlek. Hur gör man det i denna svåra tid? Det finns några konkreta tips.
 
1. Lista exakt vad du är rädd för och gå till botten med det. Är du rädd för att forlura jobbet kanske det handlar om att du egentligen är rädd för din ekonomiska trygghet. Hitta grundrädslan!
 
2. Lista vad du kan påverka/inte kan påverka kring din rädsla. Har du förlorat jobbet så kan du söka nytt jobb, men du kan inte påverka konjunkturen
 
3. Sätt upp en oros-kvart. När du är rädd så förlägger du det till bara den där kvarten. Resten av tiden jobbar du på att vara lugn i nuet.
 
Förvänta dig att detta är ett konstant arbete, inte ETT beslut du tar, utan något du får påminna dig om hela tiden.
 
Styrke-KÖSS!